Rotterdam

‘Middeleeuwse tuinen. Aardse paradijzen in oost en west’

De tentoonstelling in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden gemist deze zomer?  Dr.Annemarieke Willemsen, de conservator van deze prachtige tentoonstelling over middeleeuwse tuinen, komt naar ons toe met de beelden en de verhalen!

Een lezing over de middeleeuwse tuin en zijn planten, kruiden en bloemenpracht, van Europa tot in het Midden-Oosten. Annemarieke Willemsen schetst de historische ontwikkeling van 1200-1600 van de aardse paradijzen in Oost en West en toont archeologische vondsten van tuingereedschap, al uit de 13e eeuw. In het leven van de middeleeuwse mens spelen tuinen een grote rol. Niet alleen praktisch voor voedsel en geneesmiddelen, maar ook voor ontspanning, jacht en het minnespel. Het woord ‘paradijs’ is afgeleid van het Oud-Perzische woord voor tuin ‘pairidaeza’. De lezing slaat een brug tussen de tuinen van oosterse en westerse culturen, waarbij de overeenkomsten in het oog springen.

Wanneer: zaterdag 23 november
Tijd: 14.00 uur, inloop vanaf 13.30 uur

Adres:
Libanon Lyceum*,
1e Jerichostraat 2/hoek Mecklenburglaan 49,
Rotterdam-Kralingen.

*Let op: ingang onder het opschrift ‘Gymnastiekschool’.

OV: Metrohalte Voorschoterlaan of tramlijn 7, halte Meckelenburglaan.

Kosten: leden gratis / niet-leden € 5,00

Let op: leden mogen gratis 1 introducé meenemen
Inschrijving is niet nodig.

Contactpersoon:Hanneke Willemsen

Blijf op de hoogte

Actuele info ontvangen over workshops, excursies, lezingen, stekken- en zadenmarkt, groentips in en om Rotterdam en nog veel meer?
Meld je aan voor de nieuwsflits!