Rotterdam

12 oktober herfstexcursie: Ede en Renkum

Op 12 oktober organiseert onze afdeling een mooie en boeiende herfstexcursie.

Eerst brengen we een bezoek aan de unieke biologische kwekerij de Hessenhof in Ede. Zij informeren ons over hun bijzondere werkwijze en je kan hier ook planten kopen.
“Ingekochte planten zult U bij ons niet aantreffen! Alles, (behalve enkele gepatenteerde planten) wordt door ons zelf opgekweekt, van het kleinste stekje en prilste zaadje tot een gedegen leverbare plant. Dat garandeert soortechte en ziektevrije planten."

Op landgoed de Beken in Renkum zullen we onze lunch nuttigen. De lunchroom is prachtig gelegen in de natuur en ze werken met verse biologische groenten, liefst uit eigen moestuin.

Na de lunch is er een korte film over het Renkums Beekdal, hierbij komt u meer te weten over de Renkumse Poort, een ecologische verbindingszone tussen de Veluwe en de Rijn. Daarna neemt gids Dhr. Charlie Erkens ons mee naar buiten, waar hij zijn hoogstamboomgaard heeft. Hij vertelt hoe deze boomgaard tot stand is gekomen. En misschien kunnen we nog wat appels proeven van zijn oogst!

Tot slot bezoeken we de Ommuurde Tuin . Deze tuin ligt in de historische moestuin van koning Willem III op Landgoed Oranje Nassau's Oord in het Renkums Beekdal. De tuin wordt omsloten door een prachtige muur; robuust en authentiek. Een waar lusthof. De geschiedenis van de afgelopen eeuw is af te lezen aan de scheuren en reparaties. Mevr. Esther Kuiler zal ons informeren over de historie van de tuin, maar ook over de huidige bedrijfsvoering.Sinds 1999 is de tuin een productief biologisch tuinbouwbedrijf van een hectare.

“Onze passie ligt bij het kweken van en koken met groenten vol smaken, geuren en kleuren. We proberen ieder jaar weer andere soorten uit en telen ruim 400 verschillende eetbare planten: groenten, fruit en kruiden van historische, moderne en wilde soorten”, aldus Esther Kuiler.

Kortom weer een excursie die u niet mag missen!

Het programma ziet er als volgt uit:

09.00 uur - vertrek Capelse Brug met een bus van Verschoor

10.15 uur - aankomst Hessenhof, lezing en bezichtiging kwekerij

12.00 uur - vertrek naar Lunchroom “de Beken” in het  Renkums Beekdal

13.30 uur - info Renkumse Poort en de Hoogstamboomgaard

14.45 uur - vertrek naar de Ommuurde Tuin

15.00 uur - rondleiding en bezoek Ommuurde tuin met koffie/ thee en iets lekkers.

17.00 uur - vertrek naar Capelse Brug

18.15 uur - aankomst Capelse Brug (onder voorbehoud van files)

Vertrektijd:
We vertrekken om 9.00 uur vanaf parkeerplaats Capelse Brug. Kom je met de auto? Er is hier voldoende parkeergelegenheid. Kom je met de metro, stap dan uit bij halte Capelse Brug.

Deelnemers:
Bij 25 deelnemers gaat de excursie door.

Kosten:
Leden €55 en niet leden €65.
Leden mogen 1 introducee meenemen tegen de ledenprijs.

in de prijs is inbegrepen:

- de reis per touringcar van Verschoor reizen;

- informatie en rondleiding bij Hessenhof, Renkums Beekdal en de Ommuurde Tuin
- de lunch in lunchroom de Beken.

Kortom een volledig verzorgde dag!

Aanmelden:
Meld je uiterlijk 26 september 2019 aan via het aanmeldformulier, ook graag voor deze datum het bedrag overmaken.

Heb je nog vragen neem dan contact op met de contactpersoon van de ze excursie Marian Huyts, mailen of bellen: 06 4032 9249