25 mei - excursie naar drie royale tuinen rond Amersfoort (VOL)

Deze excursie is VOL, inschrijven is niet. meer mogelijk!

Op zaterdag 25 mei organiseert afdeling Rotterdam e.o. in samenspraak met afdeling Lansingerland, een excursie naar drie zeer aantrekkelijke tuinen in Leusden en Hoevelaken. We vertrekken om 8.30 uur met de bus vanaf Capelse Brug richting Amersfoort naar de eerste tuin.

1. Tuin Hubertus hof, Natuurlijk en weelderig.

Eigenaresse Anja van Heeswijk: "onze tuin heeft een natuurlijk karakter, passend bij de omgeving. Alsof de tuin niet gemaakt is, maar spontaan zo is gegroeid. De monumentale elementen zoals de grote solitaire eikenboom en de oude langgerekte rhodendendronwal zijn met zorg bewaard gebleven. In het ontwerp van de zichtlijnen vormde het huis steeds het vertrekpunt. Een krachtige structuur van strakke taxushagen en beukenhagen in combinatie met de bloemrijke borders maakt het verrassend en speels. Dat is ons motto. De oude beek meandert door de tuin en verbindt de tuinkamers aan elkaar. Dwars op de hoofdzichtlijn ligt een langgerekte vijver; haar strakke lijnen onderstrepen het weelderige van de natuurlijke borders. Het weven met hoge ranke planten maakt een border transparant en natuurlijk. De weelderigheid wordt afgewisseld met een wijds uitzicht op het naastgelegen natuurgebied. De tuinen van Piet Oudolf, Ton ter Linden en Sissinghurst zijn voor mij, vooral in het begin, belangrijke inspiratiebronnen geweest. Onze ezels zijn, naast aandacht, ook gek op onze tuin. Altijd in om een bloemetje of gras te eten." Hier worden we ontvangen met koffie, thee en lekkers. Daarna rijden we door naar....

2. Bostuin OpdeHaar in Hoevelaken.

OpdeHaar ligt in het historische Hoevelakense Bos in het hart van Nederland, dicht bij Amersfoort. De tuin omvat bijna twee hectare aaneengesloten tuinen. Het leeuwendeel van de aanplant en de tuinaanleg is het werk van de huidige eigenaren, het echtpaar John en Joyce Ramsbotham. Zij zijn hier begonnen in 1991 en er nog steeds volop mee bezig zijn. Neem vooral een kijkje op de website  www.opentuinopdehaar.nl, met daarop heel veel informatie over de acht verschillende tuinen en de geschiedenis van huis en tuin. We beginnen het bezoek met een lunch om daarna in alle rust rond te wandelen.

Vervolgens bezoeken we de derde en laatste tuin.

3. Den Treek  de tuin van Marieke Nolsen.
Zij schrijft: “Wij hebben een prachtige bloementuin van ongeveer 1600 m2 die is ingericht op de Ossenstal, een karakteristiek huis op landgoed Den Treek-Henschoten in Leusden”. www.dentreekhenschoten.nl.

De tuin beschikt over meerdere borders die rijkelijk gevuld zijn met vaste planten en heesters. Ik houd van weelderige, transparante borders met een hele natuurlijke uitstraling. Als bloembindster vind ik het heerlijk om met bloemen uit de tuin te werken, dus de beplanting bestaat voor het grote gedeelte uit bruikbare bloemen, bessen en groen voor het schikken van hele natuurlijke arrangementen met een eigentijdse tuinlook. Zo staan er een heleboel malusappelboompjes, allerlei rozebottelsoorten, veel klimopbessen en hortensia’s in.

Datum:
zaterdag 25 mei 2024

Tijd:
De bus van Verschoor vertrekt om 8.30 uur vanaf de Capelse Brug.
We verwachten tussen 17.30 - 18.00 uur weer terug te zijn.

Vertrekpunt:
Vertrekplaats:  Metrostation Capelse Brug (gratis parkeren)

Kosten:
€ 55,00 voor leden van Groei en Bloei,  € 65,00 voor niet-leden.
Leden mogen 1 niet-lid voor de gereduceerde prijs meenemen, gelieve dit te melden op het aanmeldformulier.
De prijs is inclusief bezoek aan de drie tuinen met inleiding, koffie, thee, lekkers en lunch.

Minimum aantal deelnemers:
De reis gaat door met minimaal 25 deelnemers. Svp. aanmelden vóór 10 mei.

Vragen of meer informatie?
Voor meer informatie kan je contact opnemen met: info@rotterdam.groei.nl

Interesse?
Het is niet meer mogelijk om je aan te melden.

LET OP:  Je aanmelding is pas definitief wanneer je het betreffende bedrag hebt overgemaakt naar rekening
NL46 INGB 0004 8925 51 ten name van KMTP afd. Rotterdam e.o. te Rotterdam. Onder vermelding van:

• activiteit,
  • datum activiteit,
  • lidnummer en
  • naam van de deelnemer(s)