Rotterdam
bekijk online

Van de bestuurstafel

Met de winter voor de deur en de tuin aan kant (?) hebben we dit jaar nog twee activiteiten te goed. Een bijzondere lezing en een workshop waarin we een kerststuk maken. We hadden een volle bus bij onze excursie 12 oktober naar Kwekerij de Hessenhof en het Renkums Beekdal. Heel interessant was het verhaal over eetbare planten en kringloopteelt. Inclusief tuinieren, dus met de natuur mee werken, krijgt steeds meer aandacht. Ook de Gemeente Rotterdam zet in op groene tuinen voor een klimaatbestendige stad. Zie een verslagje over de Conferentie ‘Groen van de Toekomst’ hieronder.

En .. .we hebben een nieuw bestuurslid erbij. Yvonne Rijnveld. Zij gaat zich inwerken op de portefeuille ‘lezingen’. Ze zal op de Ledenvergadering in maart  aan de leden worden voorgesteld.

Over de reis naar de Tuinen van Kent & Sussex, inclusief de Chelsea Flowershow in mei volgend jaar, meer in de volgende Nieuwsflits.

Met groene groet,

Hanneke Willemsen, voorzitter

Lezing ‘Middeleeuwse tuinen. Aardse paradijzen in oost en west’

De tentoonstelling in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden gemist deze zomer? Annemarieke Willemsen, de conservator van deze prachtige tentoonstelling over middeleeuwse tuinen, komt naar ons toe met de beelden en de verhalen! Een lezing over de middeleeuwse tuin en zijn planten, kruiden en bloemenpracht, van Europa tot in het Midden-Oosten. Annemarieke schetst de historische ontwikkeling van 1200-1600 van de aardse paradijzen in Oost en West en toont archeologische vondsten van tuingereedschap uit die periode.

Zaterdagmiddag 23 november 2019 in het Libanon Lyceum.
Gratis voor leden en een introducee; niet leden €5,-.

Ben je ook zo trots op je tuin?

Verborgen Tuinen is er weer op 6 & 7 juni 2020 en we zoeken nog nieuwe tuinen.

Heb je een fraaie tuin, of weet je iemand die een bijzondere tuin heeft, aarzel niet en laat het ons weten!
De tuinen hoeven niet groot of perfect te zijn, maar wel interessant voor bezoekers en bijvoorbeeld op een onverwachte plaats op de Rechter Maasoever van Rotterdam. We zijn vooral op zoek naar nieuwe tuinen in Overschie, Ommoord/Prinsenland en Crooswijk/Kralingen. En het liefst met een mooi verhaal.

Help je ons aan een gevarieerd aanbod van tuinen: kleine, grote, strakke of juist romantische tuinen, klimaatadaptieve- of rotstuinen? Laat zien hoe leuk het is om een plant- en bloemrijke tuin te hebben en ondersteun onze missie tegen de 'verstening'!

Doet jouw Verborgen Tuin mee in 2020?

Voor meer informatie kan je ons mailen: info@verborgentuinen.nl.

De tuinen dienen beide dagen bezocht te kunnen worden van 10.30 uur tot 17.00 uur.
Kijk voor meer informatie op www.verborgentuinen.nl of volg ons op:www.facebook.com/verborgentuinenrotterdam | www.instagram.com/verborgen_tuinen

Conferentie Groen van de Toekomst.

Aan het eind van de parkenmaand september kwamen allerlei groene partijen en ook flink wat ‘groene’ gemeenteambtenaren bij elkaar om kennis uit te wisselen en te netwerken. Marian Huyts en ik namen deel en zochten naar aanhaakpunten voor Groei&Bloei. We namen deel aan de workshop ‘tuincoach’. Om de stad bestand te maken tegen klimaatverandering probeert de gemeente ook burgers bewust te maken en te helpen bij vergroening van hun tuinen. Onder andere door bij rioolvernieuwing in straten een tuincoach in te zetten. Die komt bij iedereen langs en helpt met voorlichting en tuinkennis bij de herinrichting van de voortuinen. Dat moet dan resulteren in minder tegels en meer groen. Wij gaan onderzoeken hoe we als Groei&Bloei van betekenis kunnen zijn in deze ontwikkeling.

Ook steunt de gemeente zelfbeheer-initiatieven in wijken. Voor het plaatsen van bloembakken en aanleg van een perk in plaats van gras zijn er ook subsidiepotjes. Over het beheer hiervan worden dan afspraken gemaakt met bewoners.

Meer weten over hoe we met vergroening kunnen werken aan een klimaatbestendige stad?  Bezoek dan de website www.huisjeboompjebeter.nl

Hanneke Willemsen

Gezocht Kandidaten landelijke ledenraad

Voor de nieuw op te richten ledenraad van de landelijke vereniging Groei & Bloei zijn wij, afdeling Rotterdam e.o. per voorjaar 2020 op zoek naar

Kandidaten voor de landelijke Ledenraad van Groei & Bloei.

In 2020 start een nieuw orgaan binnen de vereniging: de Ledenraad. Deze bestaat uit maximaal 28 leden (2 per Rayon) en vormt de verbinding tussen het landelijk bestuur en de leden. Afdelingen mogen kandidaten voordragen op de Rayonvergadering van Zuid Holland Zuid op 6 april 2020. Bekijk de vacature voor informatie over de taken van de Ledenraad en voor een beschrijving van hetgeen er wordt verwacht van de kandidaat-leden.

Heeft u belangstelling maar nog wel wat vragen?

Neem contact op met Renske Venstra, secretaris van onze afdeling: info@rotterdam.groei.nl, tel. 06 14612246
U kunt uw CV en motivatie vóór 1 februari 2020 sturen naar: info@rotterdam.groei.nl