Van de bestuurstafel

Beste leden,

In deze nieuwsbrief na maanden stilte, als eerste een hartelijke groet van het bestuur en de vurige wens dat u allen deze uitzonderlijke tijden goed doorkomt.

Na maanden van afzien van allerlei bijeenkomsten in verband met de Corona maatregelen, gaan we weer heel voorzichtig beginnen met activiteiten. Nog geen reizen of lezingen in zaaltjes, maar wel een workshop en stadsexcursies in de buitenlucht.

Jammer natuurlijk dat de excursie naar de NO-polder en de reis naar de Chelsea Flowershow niet doorgingen. Ook van de ledenvergadering met lezing en van de stekkenmarkt moesten we afzien. En de excursie naar tuinen in Noord-Holland op 8 augustus hebben we geannuleerd.

De meeste van deze activiteiten zullen we als het even kan op een later tijdstip door laten gaan. Mogelijk in aangepaste vorm of met minder deelnemers. Zoals de workshop bij de Rotterdamse Munt gaat door, maar in juli en met minder deelnemers en natuurlijk met een afstandsprotocol. De rondleiding op landgoed de Tempel doen we in augustus in een heel klein groepje, dus dat wordt heel speciaal!

Met groene groet,
Hanneke Willemsen, voorzitter

Workshop bij de Rotterdamse Munt: Smaak groeit!

We gaan op bezoek bij de stadskruidentuin ‘De Rotterdamse Munt’ en we maken ons eigen kruidentuintje in een pot. We krijgen een rondleiding en uitleg over kruidenteelt, over de bijen die profiteren van kruiden en welke planten het goed doen bij elkaar. Na de (zelf geplukte) thee met versnapering maken we zelf een kruidentuintje in een meegebrachte pot.
In de kas en in de tuin wordt uiteraard rekening gehouden met de Corona maatregelen.

Wanneer: zaterdag 18 juli van 13.15 uur tot 16.00 uur.

Waar: De tuin bevindt zich aan de Rosestraat. Kom met eigen vervoer; er is parkeerruimte.

Aantal deelnemers: De workshop gaat door bij minimaal 6 deelnemers. Om 1,5 meter afstand te kunnen houden tijdens de workshop is het maximaal aantal  deelnemers 10.

Kosten: De kosten bedragen €35,- voor leden, €40 voor niet leden.

Interesse? Geef je voor 4 juli op, via het aanmeldformulier.

Noord-Holland tuinen

Onze excursie op 8 augustus naar de tuinen in Noord-Holland gaat helaas niet door. Maar individueel kun je een aantal tuinen natuurlijk wel bezoeken, op afspraak, of in de open weekenden: 27 en 28 juni, 18 en 19 juli en 22 en 23 augustus. Zie hiervoor  www.degroeneroute.nl.

Ook de Zintuigentuin in Heerhugowaard van Cees Verkerke, die in januari bij ons een lezing verzorgde, is te bezichtigen. En de Versicolor-tuin is zeer de moeite waard. Voor de tuineigenaren helpt dat een beetje!!

8 augustus rondwandeling over landgoed de Tempel.

In plaats van 11 juli wandelen we op zaterdag 8 augustus samen met Gilde gids Ab Quint over landgoed de Tempel.

In verband met Corona wandelen we met maximaal 4 personen. Mocht er meer belangstelling zijn dan plannen we een tweede wandeling.

In de Rotterdamse deelgemeente Overschie ligt de buitenplaats Landgoed de Tempel. Dit boomrijke gebied valt direct op in het grotendeels uit weilanden bestaande landschap. De Tempel ligt op een uitloper van dezelfde kreekrug waarop in de 11deeeuw het dorp Overschie ontstaat. De eerste vermelding van het huis De Tempel stamt reeds uit 1485. Ab Quint, bioloog, leidt ons rond over dit boeiend stukje groen Rotterdam langs de Delftse Schie.

En verder ter info:

Een Rotterdams initiatief om de stad te vergroenen: mensen zonder groene vingers krijgen hulp bij het aanleggen van een geveltuin. De initiatiefnemers willen er in Rotterdam 1000 realiseren en verloten er 100!

Bekijk hun enthousiaste website en doe mee aan deze groene guerrilla!

Filmpjes Verborgen Tuinen op Facebook

Afgelopen weekend zou het Rotterdams Festival Verborgen tuinen plaats vinden. Dat ging helaas niet door maar er zijn wel een aantal filmpjes van deelnemende tuinen op facebook gezet. Leuk om te zien!

Ledenraad Groei & bloei

Groei & Bloei heeft sinds dit jaar een Ledenraad. De Ledenraad stelt de jaarstukken en de begroting vast en benoemt de accountant.
Zij adviseert gevraagd en ongevraagd het landelijk bestuur en stelt de lange termijn visie van de vereniging vast.

Vanuit de regio Zuid Holland Zuid, waar Rotterdam onder valt, zit dhr. Jacques la Croix in de raad. Hij is penningmeester van onze afdeling. Wij wensen hem veel succes!